المواضيع التاريخ العدد
10 2013-03-01 1العدد
المواضيع التاريخ العدد
9 2013-09-01 2العدد
المواضيع التاريخ العدد
8 2014-03-01 3العدد
المواضيع التاريخ العدد
18 2014-09-04 4العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2015-03-05 5العدد
المواضيع التاريخ العدد
10 0000-00-00 6العدد
المواضيع التاريخ العدد
9 0000-00-00 7العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 0000-00-00 8العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2017-03-01 9العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2017-09-01 10العدد
المواضيع التاريخ العدد
7 2018-03-01 11العدد
المواضيع التاريخ العدد
6 2018-09-01 12العدد
المواضيع التاريخ العدد
13 2019-03-01 13العدد
المواضيع التاريخ العدد
9 2019-09-01 14العدد
مجلة النيل الأبيض للبحوث و الدراسات - العدد 12 كامل
جامعة النيل الأبيض
التكييف الفقهي والقانوني لوقف العقود
الغزالي محمد محمد الحسن

         هدفت هذه الدراسة لمعرفة التكييف الفقهي والقانوني لوقف العقود، وذلك بالرجوع لآراء فقهاء المذاهب الإسلامية ورأي القانون المدني في هذا الجانب، اتبع الباحث المنهج الاستقرائي التحليلي في تتبع نقاط البحث الخمسة، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها أن العقد الموقوف يظل عقدا صحيحا ولكن لا تترتب عليه آثاره ِإلا بالإجازة، الفقه الإسلامي جوز للقاضي وقف تنفيذ العقد حتى يجاز ممن له حق الإجازة وهذا ما سار عليه القانون المدني، وأخيرا على ضوء النتائج والمناقشة اقترح الباحث بعض التوصيات.
الكلمات المفتاحية: الفقه المقارن: وقف العقود.
Abstract:
         This Study aims to (find out) the juristic adaptation of legal ceasing of contracts, after going back to the Islamic Juristic opinions and the opinion of the Civil law in this matter: The researcher followed the inductive static method in tracing the five research steps and The Study reached a number of results the nemeses one: is " The ceased contract remains right, but it should be accepted, The Islamic Juristic, gave the right to a judge to cease the contract till it be accepted by the legal authorities this, what followed by the civil law.Finally and according to the result's in lights and discussion, the researchers suggested some recommendations.      

 

سياسة الحكم التركي – المصري التعليمية في السودان
أسامة عبدالله محمد الأمين

تناولت الدراسة سياسة الحكم التركي-المصري التعليمية في السودان (1882/1885م)هدفت الدراسة  لتوضيح السياسة  التعليمية التي اختطها الحكام  الأتراك في السودان ، انتهجت الدراسة المنهج التاريخي الوصفي التحليلي،وخلصت إلى عدة نتائج أهمها ميول الحكام الأتراك إلى مساعدة المؤسسات الإسلامية مادياً،وإعفاء رجال التعليم الديني من الضرائب،ارتبط توسع التعليم الحديث في السودان بتوفير عناصر سودانية يمكنها أن تشغل بعض الوظائف الحكومية.

 

 

 


Abstract
      The study dealt with t policy Turkish-Egyptian Educational rule in Sudan (1821/1885). The aim of the study was to clarify the Educational policy which planed by Turkish rulers in Sudan. The study adopted the historical descriptive analytical method. It concluded with several results, the most important of which were the tendency of the Turkish rulers to help Islamic institutions financially Religious Education from Taxation, the expansion of modern Education in Sudan has been linked to provide of Sudanese elements that can occupy some government jobs.

 

 

النظم الغذائية في فترتي التركية والمهدية في السودان
حاتم الصديق محمد أحمد

 تهدف هذه الدراسة إلى تتبع النظم الغذائية وأنواع الأطعمة في السودان في فترة التركية (1821-1881م) والمهدية (1881-1898م )، مع شرح أنواع الأطعمة التي كانت سائدة في تلك الفترة وكيفية اعدادها وانتقالها بين عامة الناس في المدن الكبيرة في فترة الحكم التركي  ، ثم بعد ذلك مدى تأثر الدولة المهدية بالحكم التركي في الطعام والثقافة الغذائية حيث إن الدولة المهدية استفادت من أنواع الأطعمة التي كانت معروفة في فترة الحكم التركي  . وتنبع أهمية الدراسة من كونها تسعى لمعالجة واحد من الموضوعات المهمة في التاريخ الاجتماعي السوداني في ظل ندرة الدراسات والبحوث المتخصصة في هذا المجال. اتبعت الدراسة المنهج التاريخي الوصفي التحليلي بغية الوصول إلى نتائج ، التي منها ساعد الحكم التركي في تعريف السودانيين على العديد من أنواع الطعمة والمأكولات التي لم تكن معروفة لديه ، سعي الأتراك إلى نقل المائدة السودانية من النظام التقليدي إلى النظام الغذائي المنفتح على الآخر، أدخال الحكم التركي للعديد من المأكولات التي أسهمت في تنوع المائدة السودانية مع الاحتفاظ بالأغذية التقليدية في المناطق البعيدة عن العاصمة وحواضر المدن.

 


Food systems in Turkish era and al Mahdia state
Abstract :
This study targeted to follow the food system and the types of meals in Sudan  during Turkish era 9(1881-1821)and alMahdiaera from (1881-1898) to explain the varieties of food during that period of time and how to prepared and how it transfer among people in the big cities during  the period of Turkish rule after that we are going to see the effect rang of the almahadia state by the Turkish rule to the food and the food culture.  the almahadia state  benefited from the types of food which where well known in the period of Turkish food in Sudan . the import ants of this paper is to handle out when of the important topics in the sudanes social history and due to the lack of studies and the specialized researches in this field. The study followed the historical curriculum of the analytic description so as to reach to this conclusion. which helped the Turkish to let sudanes know so many of different of food. that never before in Sudan. Turkish have endeavored to transfer and assign the Sudanese Food table From the traditional food system to the latest open nutrition system. The Turkish rule has entered many different types of foods that participated into the diversity of Sudanese meal table in variety of new food. As well as conserving the traditional food in the far territories away of the Sudan capital and urban cities.

 

 

استخدام تقنيات Google Maps لحصر مواقع العقارات الخاضعة للضريبة العقارية
عثمان نصر و عنايات علي الخضر و الطيب السماني

إن استخدام تقنيات نظم المعلومات الجغرافية في مجالات جمع الضرائب أسلوب حديث، ويوفر إمكانيات هائلة تساعد في عمليات حصر وتقدير الضريبة بمختلف أنواعها وخاصه الضرائب العقارية التي تعتمد على البيانات الوصفية والمكانية لمواقع العقارات وذلك لأغراض عملية التقدير للعقارات الخاضعة للضريبة في منطقة معينة.
ومن خلال هذا البحث نهدف إلى استغلال مزايا استخدام تقنية خرائط قوقل التي تعتبر من التقنيات المهمة جداً التي توفرها نظم المعلومات الجغرافية المبنية على الويب من خلال المساعدة في حصر وتقدير الضريبة العقارية من خلال الوصول لمواقع العقارات بصورة مثلى وذلك بمجرد الضغط على الموقع العقار داخل خريطة قوقل نحصل على جميع بيانات العقار من مالك للعقار ومؤجري العقار ومعرفة جميع البيانات الوصفية للعقار هل هو قطعة أرض أم شقة أم منزل أم غيره  مع إمكانية رؤية جميع العقارات الخاضعة للضريبة وهل تم تقديرها أم لا وهل تم دفع الضريبة للعقار خلال العام المحدد.
استخدمت في هذا البحث مجموعة من الأدوات منها تقنية خرائط قوقل ولغات البرمجة الكائنية الموجهة التي تعتمد على التمثيل الكائني وأيضا استخدمت قاعدة بيانات قادرة على إدارة جميع العلاقات والترابطات بين الجداول وهيMYSQL وكل هذا التكامل أدى إلى تصميم نظام قادر على المساعدة في حصر وتقدير الضريبة العقارية بصورة أكثر دقة.

 

الكلمات المفتاحية:
خرائط قوقل، نظم المعلومات الجغرافية، الضريبة العقارية، العقارات، نظم معلومات الويب.


Abstract:
The use of geographic information systems (GIS) techniques in the field of tax collection is a modern method. It provides great potential for tax assessments of various types, especially real estate tax, based on the Metadata and spatial data of real estate sites, for the purpose of assessing real estate taxable properties in a particular area.
In this research, we aim to exploit the advantages of using Google Maps technology, which is a very important technology provided by GIS based on the web by helping to inventory and estimate the real estate tax by accessing the real estate sites in an ideal manner by clicking on the location of the estate in the map of Google We obtain all the real estate data from the owner of the real estate and the leaseholder of the real estate and know all the metadata of the real estate is a piece of land or apartment or house or other with the possibility to see all the real estate taxable and whether it was estimated or not and was paid the tax for the property during the specified year.
In this research, a number of tools were used, including Google Maps technology and object oriented programming languages based on object representation. A database was also used to manage all relationships and interrelationships between MYSQL tables and all this integration led to the design of a system capable of helping to estimate and estimate the real estate tax more Accuracy.
Keywords:
Google Maps, GIS, Real Estate Tax, Real Estate, Web Information Systems.

 

أحكام عقدالبيع الالكتروني
عبدالرحمن أحمدالمساعد

لقد تطرقت هذه الدراسة لموضوع عقد البيع الالكتروني الذي يتم إبرامه عبر الانترنت – خلصت الدراسة إلى أن ذلك العقد هو عقد يخضع لنفس القواعد و الأحكام العامة الواردة في النظرية العامة للعقود والتي تنظمها نصوص القانون المدني بوصفه الشريعة العامة التي تضبط كافة المعاملات المدنية بشتى أنواعها , فعقد البيع  عبر الانترنت عقد يتم بالتراضي بين أطرافه ولكن يتميز بأنه عقد يتم بين غائبين وكذلك يتميز بعدة سمات منها بأنه عقد مبرم عن بعد ويتم إثباته ووفائه بطريقة خاصة ويتسم دائماً بالطابع الدولي ,وطبيعة العقد المبرم عن طريق الانترنت يمكن أن تكون عقود إذعان تارةً ، وعقود رضائية تارةً أخرى حسبما يكون المجال والتكييف القانوني لكل عقد.وكذلك هذا العقد يتم بين غائبين من حيث المكان أم من الزمان يتم التعاقد بين حاضرين  إلا إذا كان هناك فاصل زمني يفصل ما بين الإيجاب والقبول , وإن عقد البيع عبر الانترنت ينبغي أن يكون مشروعاً في المحل والسبب ويصدر من شخص كامل الأهلية تخلو إرادته من أي عيب من عيوب الإرادة

 

 

 

 


Abstract

This study comes under the address of  compromising in the deals of electronic trades, considering that compromising is the base to establish deals, it goes around the idea of willing  and how to express it by ways of approval and acceptance using modern electronic means that are different in it's nature and properties from other traditional means، it gives speed to accomplishment and execution so to make a big ratio of overall accomplished deals.
The importance in expressing wills becomes clear in compromising being the base and essence of deals process, as it goes hand to hand with the Islamic legislation spirit, electronic compromising found strong solid floor to be accepted and used. As of it the majority of electronic deals became confined to the special provisions of compromising.
The compromising research also takes on existence of electronic will and expressing it by the ways of offering and approval. The range of validity of this will is to create commitment in the deals of electronic trades, and mark the deal board concepts, images, nature and circumstances facing two wills in it.
The research reached a lot of results which are:
- Significant increasing of electronic trades and not limiting on accomplished deals from the internet.
- Two dealers must express their wills on electronic trades deals in any ways possible, as long as this mean shows in an affirmative way the true goals which has been agreed.
It also reached some recommendations, most important of it is:
- The researcher is recommended to take time measurements to distinguish contracting between two presents and two absents, it's the most suitable way because of it's flexibility and ability to keep up with the development on used means to make deals.
Necessity to expand by using the theory of apparent situation is to fix the problem of determining the identity of parties of contractual relationships and the extent of their eligibility to make deals by the internet.